JolienvanDijk.reismee.nl

Het kunstproject

en hele leuke laatste week op het project gehad!

De Baraa Primary school wordt gesponsord door de Belgische organisatie iTembla. Vanuit de organisatie kwam het verzoek of we met de kinderen schilderijen konden maken op canvas doek. De schilderijen worden dan in oktober tijdens een benefiet avond voor zoveel mogelijk geld verkocht. De opbrengst van de schilderijen is voor de Baraa Primary school.

Ik heb dit projectje deze week op me genomen.

De eerste stap is dat we opzoek moesten naar kinderen die goed kunnen tekenen of schilderen.

Aan een van de leerkrachten van de Baraa hebben we gevraagd welke kinderen 'kunstige' talenten hadden.

Toen kwam ze wel met een stuk of 50 kinderen! Aangezien we maar 10 schilderdoeken hebben, moesten we eerst een soort sollicitatie procedure houden.

Alle kinderen hebben een blad gekregen en mochten naar eigen keus iets tekenen. Steeds meer kinderen wilden met deze 'wedstrijd' meedoen. De tekeningen werden over het hele schoolplein meegenomen, meegenomen naar de lessen. Na schooltijd kwamen de kinderen de tekeningen bij mij terug brengen.

Uit een stapel van wel 100 tekeningen heb ik een keus moeten maken voor 10 tekeningen.

De volgende dag, na schooltijd beginnen we met de schetsen. Het moet echt iets Tanzania 'achtig' zijn. Er komen leuke schetsen uit van de masai mensen, de Kilimanjaro, een typisch Tanzaniaas huis etc.

Woensdag beginnen we met het verven. Er is speciale acryl verf aangeschaft, nieuwe penselen en grote canvas doeken. We verven alleen de achtergrond.

Gelukkig wordt ik elke dag wel geholpen door de IT jongen, die kan alles in Swahili uitleggen aan de kinderen.

Helaas zijn er ook 2 kinderen niet op komen dagen, die hebben niet begrepen dat ze elke dag na schooltijd moeten komen om de schilderijen af te maken.

Vandaag verf ik de achtergrond wel voor ze.

Donderdag worden de onderwerpen geschilderd. De twee kinderen die gister afwezig waren, zijn er nog niet. Ook zijn ze nergens in de school te vinden, dus kies ik maar twee nieuwe kinderen. Morgen moeten de schilderijen af zijn.

Elke dag komen er nog tientallen kinderen naar me toe die me een tekening geven, om te laten zien hoe goed ze kunnen tekenen. Dus keus genoeg om twee nieuwe kinderen te kiezen!

Vrijdag worden de laatste details geschilderd. Ze zijn super mooi geworden! Ik ben hartstikke trots op ze! (Ik voeg de foto's toe).

Er worden foto's van de kinderen gemaakt, zodat tijdens de benefietavond ook iets over de kinderen verteld kan worden. Het idee is om per tafel 1 schilderij centraal te zetten met alle informatie van het kind erbij. Zodat de mensen die aan die tafel zitten veel over het kind te weten komen.

Dan kan er op het schilderij geboden worden.

Ik heb gevraagd of ik ook bij de benefietavond aanwezig kan zijn. Hoop dat dat lukt, het is pas in oktober dus dat duurt nog even.

Ik maak ook veel foto's en besluit de groepsfoto af te drukken en deze donderdag aan te kinderen te geven. Omdat ze de schilderijen natuurlijk niet zelf mogen houden. Zo hebben ze er nog een leuke herinnering aan.

Dit was mijn laatste hele week op het project. Zondag tot woensdag ga ik op safari. Waar ik ook super veel zin in heb! En donderdag avond laat vlieg ik terug naar Nederland. Maar ik ben van plan om donderdag ochtend nog wel naar school te gaan! Ik kan nu nog geen afscheid nemen!

Steeds meer kinderen en leerkrachten ken ik nu! Elke dag wordt ik van vrolijke begroet.

Dinsdag is er een groep Belgse studenten op school gekomen die in twee weken alle kinderen medisch checken.

Ze controleren o.a. op ondervoeding. De kinderen die ondervoed zijn kunnen door de school gesponsord worden om een middag maaltijd te krijgen.

Het is nu erg druk op school.

Bij de lodge zijn inmiddels al een paar mensen weer vertrokken. Veel vrijwilligers blijven 4 weken in de zomervakantie. Ook degene die gelijk met mij gekomen zijn.

Maar er komen steeds weer nieuwe mensen bij.

Nog maar een paar dagen! Maar eerst nog op een fantastische safari!

Groetjes,

Jolien

Reacties

Reacties

Remco

leuk verhaal weer! Goed bezig daar op
Die school!

Anita

Ik heb weer genoten van je verhaal! Wat leuk dat je de kinderen een foto geeft als herinnering aan dit project!
Geniet van je safari! ik benieuwd welke dieren je allemaal gaat spotten!

Mirjam

Gaaf hè! Was erg leuk. Ze missen je hoor, op school! Ze vragen nog regelmatig naar je!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood