JolienvanDijk.reismee.nl

The Baraa

Maandag ga ik weer naar school.

Ik ben benieuwd of we het programma kunnen uitvoeren zoals we bedacht hebben.

Eenmaal in de klas zijn de kinderen hard aan het werk met de sommen en zinnen van het bord.

Er is nog geen klaar opdracht.

Wanneer ik deze wil gaan kopiëren, is net de elektriciteit uitgevallen en kan ik het kopieerapparaat dus niet gebruiken!

Helaas..

Dus pak ik de puzzels weer, ook heb ik ergens een grote mat vandaan gehaald zodat de kinderen niet op de grond hoeven zitten.

Ik ben niet van plan om alle puzzels door elkaar te laten gaan, dus geef ik Margaret de opdracht om streng toe te spreken dat ze maar 1 puzzel tegelijk mogen maken.

Ook deel ik een paar puzzels aan tafel uit. We moeten gewoon streng zijn, en de puzzels controleren of alle stukjes terug zijn. (Omdat ze anders misschien stukjes in hun tas doen, om mee naar huis te nemen).

Helaas zijn er toch 2 puzzelstukjes vermist, weliswaar van de kinderen die op de mat gepuzzeld hebben, die kunnen dus niet in hun tas zitten. We hebben alle broekzakken gecontroleerd, maar nergens zijn de 2 ontbrekende stukjes te bekennen. Tja.. Dit is het nadeel als je niks hebt, dan nemen ze het mee...

De kinderen vinden het wel erg leuk om te puzzelen.

Voor morgen hoop ik wel wat extra werk te kunnen kopieën, zodat de kinderen die klaar zijn bijv kunnen kleuren.

Ook valt me op dat een aantal kinderen geen schrift hebben (ouders moeten zelf een schrift kopen en deze meegeven naar school). Zonder schrift kunnen ze dus niet eens werken. Ze krijgen ook geen blaadje van de leerkracht.

Wanneer ik dit navraag blijken de schriften in het kantoor ook op te zijn. Dus besluit ik vanmiddag zelf wat schriften van het sponsorgeld te kopen en deze aan de kinderen te geven.

'S middags help ik bij de menkwa klas. Dit is een klas met kinderen van 10 tot 15 jaar die nog niet eerder naar school geweest zijn. Ze moeten dus nog leren lezen, schrijven, rekenen etc.

Vanmiddag hebben ze art en Engels waarbij ik ga helpen. De leerkracht vraagt of ik wat voorbereid heb.. Dat is gek, want ik zou ondersteunen en niet de les gegeven. Dat geef ik ook terug. Ik denk dat ze het toch probeert, om er lekker makkelijk vanaf te komen.

Ik besluit toch de spullen voor art te verzamelen en dezelfde opdracht als afgelopen donderdag te geven, de birthday cake.

Hier zijn ze zolang mee bezig, dat ze niet meer aan Engels toekomen. Dat is hier dan ook wel weer zo.. Dan sla je het gewoon over..

Daarna gaan ze uit.

's Avonds weer lekker gegeten, en spelletjes met de andere vrijwilligers gespeeld.

Dinsdag kom ik weer op de Baraa school, maar in de klas is er geen leerkracht aanwezig!

Ik ga navraag doen waar Margaret is, in eerste instantie weet niemand het. Ik vraag me af of de kinderen al vanaf 8 uur geen leerkracht hebben!? Of iemand dat opgemerkt heeft...

Ik krijg te horen dat ze een begrafenis heeft, en er wordt een andere leerkracht voor de klas geregeld.

Dit is een oudere mevrouw, die alles super traag en langzaam doet.

De klas is erg druk, meerdere kinderen huilen, maken ruzie, klieren, lopen door de klas etc.. Ze kan duidelijk geen orde houden.

Ze zit aan haar bureau en slaat af en toe met een stok op de tafel om stilte te vragen. Ik denk dat als ik er niet was, ze zeker ook de kinderen zou slaan. Maar omdat er een mzungu (blanke) bij is, ze dit niet doet. Dat is namelijk verboden.

Ik gebruik wel de klaar opdrachten. Maar volgens de leerkracht zijn ze om half 10 allemaal al klaar. Ik vraag me sterk af wat ze vanaf dan gedaan had als ik er niet was geweest... Ze heeft nota bene min sommen op het bord geschreven, wat de kinderen (volgens Margaret) nog niet kunnen.

Maar de stencils zijn nuttig.

Helaas duurt het niet 2 uur om stencils te maken.

Om 10.45 stel ik voor dat ze wat playtime buiten krijgen. (Ze krijgen namelijk geen buiten speeltijd).

Dus alle kinderen vliegen het lokaal uit..

De krijtjes krijg ik slechts van een paar kinderen terug.

Ik verwacht niet dat ze de kinderen voor de lunch nog terug zal halen.

Ik ga even bijkomen met een kopje thee van deze super drukke chaotische ochtend.

Wel heb ik 3 kinderen blij kunnen maken met een nieuw schrift en potlood die ik gister middag gekocht heb!

De andere schriften heb ik in de kast gelegd voor de voorraad.

's Middags help ik weer bij de menkwa klas (ze vraagt wederom of ik wat voorbereid heb, haha! Ze mag de les lekker zelf geven).

Ze leren het alfabet, wat ze klassikaal op moeten zeggen, en er een liedje van maken. Dat is erg leuk om te inzien. Daarna oefenen ze het nog door elkaar, en vervolgens moeten ze het alfabet 2x overschrijven.

Ik stel voor dat ze morgen 1 letter uitkiest en daar woorden mee te bedenken en oefeningen mee te maken. Ze stelt voor dat ik dat voorbereid. Oké, ik ga toch overstag en zal een opdrachten blad maken, als zij de uitleg en de les geeft (dit moet namelijk nog wel in Swahili).

Dus snel voor de na-schoolse Art les begint maak ik een opdrachten blad over de letter A, en als klaaropdracht een woordzoeker met de letter A.

Met de art les staan er heel veel kinderen te dringen voor de deur. Ze duwen elkaar ruw aan de kant, we laten 30 kinderen binnen. We vouwen een olifantje vandaag. Door de stappen rustig en klassikaal voor te doen, hebben ze aan het eind van de les allemaal een olifantje gevouwen. Daarna kunnen ze dingen erbij tekenen.

Een hele leuke opdracht! Ze zijn weer hartstikke blij!

Ook ga ik maar de markt om stoffen te kopen, om daar broeken/ rokken/ jurkjes etc van te laten maken bij de naaister. Ook voor het thuisfront.

Ik heb een paar hele mooie stoffen uitgekozen!

Het is zoveel dat ik er vast meer van kan laten maken!

's Avonds gaan we na naar de movie night waar Pitch perfect 2 wordt gedraaid.

Helaas is het een gedownloade versie met Chinese ondertitels. Maar het is evengoed erg leuk!

Woensdag ben ik helaas niet lekker en blijf ik thuis.

Ik vind het heel leuk om reacties te lezen van jullie!

Dus laat gerust wat achter!!

Reacties

Reacties

Rikr

Leuk verhaal weer, lijkt me soms best lastig maar zo te lezen redt jij je super daar.
Veel plezier xxx

Wim

Een leuk verslag, wat een chaos in de klas. Weinig structuur.
Leuk dat je schriften kon kopen voor de kinderen.

Aly

Wat een chaotisch gedoe is dat op die school.
Knap dat je daar iets mee kan.
Vooral ook omdat de leidsters proberen om jou voor hun karretje te spannen.
En dan toch met een voorstel komen, dat vind ik hartstikke goed van jou.
Veel plezier, en doe wat je leuk vind.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood