JolienvanDijk.reismee.nl

Moshi

Donderdag een leuke dag op school gehad.

Er waren twee leerkrachten in de klas aanwezig, waardoor er heel rustig door de kinderen gewerkt werd.

Ik had voor extra rekenbladen gezorgd.

Ondanks dat deze heel laagdrempelig zijn, blijkt het dat de kinderen het toch wel erg moeilijk vinden. Vooral omdat de opdrachten anders zijn (omcirkel het goede antwoord etc). Hier zijn ze gewend om sommetjes van het bord over te schrijven.

Om 11 uur mogen ze ook nog buitenspelen! Dat heb ik nog niet eerder gezien!

Al met al een hele goeie ochtend.

's Middags help ik bij de Menkwa klas. M'n voorbereide bladen liggen er nog.

De letter A staat centraal (letter A schrijven, woordjes ermee lezen, woorden schrijven en tekenen).

Na wat herhaling gaan de kinderen aan het werk.

Het gaat goed! Alle kinderen zijn serieus bezig, wanneer ze klaar zijn kunnen ze een woordzoeker maken.

Ik heb de hele woordzoeker nagetekend op het krijtbord en geef uitleg hoe het werkt. Het duurt even, maar na een tijdje snappen ze het.

Ook een hele leuke middag!!

Leuk om op deze manier iets voor te bereiden en te ondersteunen!

's Avonds gaan we met alle vrijwilligers wat drinken. Wat ook heel fijn is! We hoeven niet alleen maar te werken maar doen veel leuke dingen samen!

Dit weekend ga ik met een paar andere een weekendje weg, naar Moshi. Een stad in Tanzania.

Er wordt een auto voor ons gehuurd, en we worden naar Moshi gereden. Daar gaan we naar de hotspring. Een natuurlijke warm water bron.

Het is prachtig! Je kunt er heerlijk zwemmen, super helder water!

Met een touw kunnen we het water inslingeren! :)

We verblijven in een hostel.

Zondag gaan we naar een koffieplantage en naar een grote waterval.

Helaas regent het wel.. En we moeten een flink eind wandelen.

Maar gelukkig is het niet koud. Moshi ligt een stuk lager dan Arusha, waardoor het er warmer is.

De koffieplantage is erg leuk! We krijgen een hele instructie hoe ze handmatig koffie maken. Vanaf de boon tot het kopje koffie.

Stap voor stap maken we koffie.

Bij het malen van de bonen zingen ze erbij om het werk wat te verlichten. Dus wij zingen ook met z'n alle.

Ik ben niet echt een koffiedrinker, thuis drink ik koffie met melk en suiker. Maar deze koffie is lekker!! Een klein beetje suiker om het zoeter te maken. Maar verder is het heerlijk!!

Het is inmiddels gestopt met rekenen.

We wandelen verder naar de waterval.

Omdat het de hele dag geregend heeft, en de wegen in Afrika zijn al niet zo best, is de weg omhoog super glad!!

We krijgen een stok mee voor de stabiliteit.

Continu glibber je weg, de weg is natuurlijk ook ongelijk.

Twee keer ben ik flink uitgegleden, ik zit helemaal onder de modder!

Het ziet er niet uit.. Maar gelukkig hebben meer mensen hier last van..

Het hilarisch om zo met elkaar te lopen en telkens weg te glibberen!

Na een paar uur komen we bij de waterval, die de klim meer dan de moeite waard is. Helaas is de batterij van m'n camera net leeg. Onderweg heeft Donald (begeleider vanuit de lodge) veel foto's en filmpjes gemaakt, wat ook fijn is als iemand anders dat soms doet :)

Maar geen foto's van de waterval dus.. Maar de foto's uitwisselen na de vakantie!

Om 4 uur zijn we terug beneden, na alleen een ontbijt om 9 uur zijn we uitgehongerd! Terug in Arusha gaan we samen uit eten.

Voldaan van het weekend, lekker op op tijd naar bed om morgen weer naar het project te gaan.

Maandag weer een leuke dag op het project gehad.

Ik zorg weer voor werk bij de kleuters en bij Memkwa.

De tijd wordt nuttig besteed, veel kinderen zijn continu aan het werk. (Wat al anders was dan de eerste paar dagen dat ik hier was). Dus al een paar doelen behaald!

M'n volgende doel ik dat de leerkracht het werk maakt of verzameld. Nu vraag ik nog wat er behoefte naar is.

Maar het geeft veel voldoening data af alle kinderen nuttig bezig zijn, je ziet ze gewoon leren!! Ze doen zo hun best en geven veel inspanning! Fijn om zo te kunnen helpen!

Groetjes,

Jolien

Reacties

Reacties

Connie

Wouw super hoor, deze ervaringen neem je voor altijd mee! Succes, x

Annet Schoemaker

Leuke verhalen,Jolien! Goed bezig ,heel knap van je! Succes en veel plezier nog!

Anita

weer een leuk verhaal. Goed om te lezen dat er een kleine verandering komt door jouw ondersteuning!
En wat een belevenissen weer in het weekend, blijf dat vooral doen! dit wordt alweer de derde week Succes!

Remco

Hee Jo!

Het klinkt allemaal erg jaloersmakend!

Remco

PS.

Als je kans krijgt koffie mee naar huis te nemen, ik zou het niet erg vinden om die met je op te drinken:)

Crista

Wat leuk zo op een koffie plantage! Echt leuke verhalen schrijf je! Hopelijk maak je nog allemaal mooie en leuke dingen mee!
Xxjese

Mayke en PiM

Leuk verhaal Jolien! Fijn dat je werk succes heeft!

Annet

Hoi Jolien,

Heb genoten van je blog :) en wil binnenkort ook naar deze school in Tanazania. Ik vroeg me af of het s ochtends vroeg opstaan is en hoe lang of kort de dagen zijn? Sta je eerder dan zeven uur op?

Alvast dank voor je antwoord :)
grtjs
Annet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood